woensdag 15 januari 2014

Tip 14: Neem de tijd om te luisteren

14. Neem de tijd om te luisteren

Luisteren helpt je om naar de wijsheid van anderen te luisteren en helpt je tegelijkertijd om je eigen gedachten stil te laten zijn. Intensief luisteren kan jou helpen je goed te voelen terwijl je er verschillende nieuwe inzichten op na kunt houden.


Heb je het wel eens ervaren dat je iets aan iemand vertelt en diegene tettert er steeds doorheen? Of vult je ongevraagd aan? Of geeft ongevraagd z'n mening?
Hoe voelde dat voor jou? Ik voel me daar altijd geirriteerd door en stop vervolgens met praten...

Terwijl als ik iets vertel en de ander luistert zonder te tetteren of z'n mening ongevraagd te geven,  voel ik me gehoord en waardevol en gezien....

Maar weet je, andersom werkt dat ook zo! Als ik degene ben die luistert, geinteresseerd is en echt intensief luistert, dan word ik ook gewaardeerd. En weet je wat nog mooier is? Ik heb daardoor alle tijd om mijn eigen gedachten te ordenen, mijn mening bij te stellen, te leren van de ander, andere invalshoeken te horen...kortom: ikzelf word wijzer na iedere luisterbeurt...En nog gewaardeerd ook!

Zou je dat vandaag eens heel bewust kunnen doen bij de mensen waar je mee in contact komt vandaag? En beantwoord voor jezelf dan de vraag: Wat levert het mij en de ander op als ik luister...echt intensief luister?

Fijne dag vandaag!


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten