vrijdag 10 januari 2014

Tip 10: Wordt iedere morgen op dezelfde tijd wakker

10. Word iedere morgen op dezelfde tijd wakker
Iedere ochtend op dezelfde tijd opstaan (zo mogelijk vroeg) is bedrieglijk eenvoudig. Als je dat op die manier doet, zal dit je natuurlijke slaap-waakritme ten goede komen waardoor je eenvoudiger en energieker wakker zult worden. Daar komt nog bij dat de gewoonte om elke dag vroeg op te staan er eentje is die veel succesvolle mensen ook hebben, het verbetert de productiviteit en de focus.


Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf deze  tip de moeilijkste vind...
Maar weet ook uit ervaring dat het echt waar is!
 Ik ben 10 jaar lang om 5.00 uur opgestaan vanwege mijn werk, 5 dagen per week en ik voelde me fitter dan ooit! Nu is die noodzaak er niet meer, omdat ik dichterbij mijn werk woon en blijk ik een avondmens te zijn, die niet gemakkelijk vroeg op staat... Maar, ik ga vanaf vandaag deze gewoonte er wel weer inbrengen! Weliswaar niet om 5.00 uur opstaan, maar wel op tijd naar bed en elke morgen om dezelfde tijd er uit!
En om je ( en mezelf!) nog eens extra te helpen om deze regelmaat in te voeren, heb ik hier nog 2 voordelen van vroeg op staan verzameld:
1. Genieten van de ochtendrust
De vroege ochtend is de tijd dat de wereld baadt in een weelde van rust. De kinderen liggen nog op bed en de straten zijn leeg. Het gevoel al actief te zijn terwijl de natuur en de rest van mensheid nog slapen geeft een ongekende energie. Grijp de stille uren aan om een boek te lezen, hard te lopen, of taken te doen die veel concentratie vergen. Niet voor niets beweren veel vroege vogels dat zij in de ochtenduren meer doen dan anderen de hele dag.
2.  Vroeg opstaan betekent op tijd naar bed gaan
Wie vroeg opstaat, moet op tijd naar bed. Sommige mensen kunnen met 6 uur slaap toe, maar de meeste mensen hebben minstens zeven uur slaap nodig. Wie de vroege ochtenduren al in touw wil zijn, moet ver voor middernacht naar bed. En laat dat nou net gezond zijn: de eerste uren nachtrust voor twaalf uur ’s nachts tellen namelijk dubbel.

Slaap lekker vanavond en morgenochtend lekker fris weer op!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten